Het funen i Funen Blok – Amsterdam

La zona de Funenpark, també coneguda com a Het Funen, està situada a l’est d’Amsterdam, just en el límit exterior de la muralla que es va construir en torn de la ciutat el segle XVII. Més endavant, en el segle XIX, i fins el 1970, va estar ocupada per la indústria de Van Gend&Loos, una important companyia de transports. Però quan aquesta companyia es va traslladar, la zona va quedar marginada degut al fort impacte del tren i el trànsit rodat de la zona.

1

Finalment l’any 2000 el despatx Architekten Cie va projectar un masterplan per la zona amb 565 habitatges, 3000 m2 d’oficina, 2000 m2 d’aparcament subterrani (unes 400 places) i un parc. El masterplan consta de dues parts molt diferenciades: un bloc lineal que fa de barrera amb el tren (dividit en el Sporenboog, que dóna a les vies, i el Cruquistkade, que dóna al canal) i un conjunt de blocs interiors (Het Funen) en la zona de parc que aquest bloc crea (Funenpark, dissenyat per Bram Breedveld & Martien van Osch). A més, es caracteritza per ser una zona lliure de cotxes, on tots els accessos són peatonals o en bicicleta, revisant i modernitzant així el concepte de ciutat jardí, amb una baixa densitat de 94 habitatges/hectàrea. Popularment, la zona es coneix amb el nom de Hidden delights.

2

 

Bloc lineal:

El principal objectiu del bloc lineal és la separació de la zona residencial de les vies del tren, principal font de soroll de la zona. Per tractar el problema acústic els arquitectes utilitzen el vidre: tot l’edifici està revestit per una capa exterior de vidre en zigzag especialment dissenyat per reflectir el so. A més, en la part d’habitatge es construeix una doble façana, amb una capa interior més massissa, creant un espai que ajuda a esmorteir l’impacte del so.

Com a toc artístic, els vidres estan tots tintats de diferents colors per donar dinamisme de llum i velocitat a la façana, creant un joc entre el bloc i els trens que circulen a l’altre costat de la barrera. La part del bloc que dóna al canal té diverses obertures per poder connectar la zona amb el port de manera directa.

3

 

Hidden delights:

Els encarregats de dissenyar els blocs interiors van ser 9 equips diferents d’arquitectes que tenien com a únics requisits no sortir-se de la base i la posició estipulada pla general i fer que el 50% de la superfície de coberta fos terrassa. Fora d’això, els arquitectes van tenir total llibertat de programa i aparença, donant així una gran varietat final de formes, materials i altures.

4

 

Funen blok – NL Architects

D’entre tots els bloc interiors el que més destaca és el Funen Blok, del despatx NL Architects. L’edifici consta de 10 apartaments, d’entre 130-180 m2, però tots ells, com destaquen els arquitectes, amb el mateix volum (630 m3). L’accés a tots els apartaments es realitza en planta baixa, per un corredor central que divideix el bloc (de 31x28m) en dos triangles iguals. D’aquesta manera es crea un joc de combinatòries entre profunditat de plantes i altures que és el que dóna la peculiar forma a l’edifici. Aquesta irregularitat en altura, també és creada per oferir privacitat a les diferents terrasses que van apareixent en coberta.funen-walkaround-anim1

 

L’estructura de l’edifici consta de murs i lloses de formigó armat. Les façanes est i oest són les façanes principals, totalment vidirades, mentre que les façanes nord-sud són gairebé opaques i les que donen accés al corredor d’entrada.

67

Aquest corredor d’entrada és aprofitat per col·locar totes les instal·lacions i les zones més fosques i de servei de cada habitatges (magatzems, lavabos, cuines i escales), deixant així lliure les façanes principals per col·locar les sales i habitacions principals.

 

8

L’altre tret diferencial de l’edifici (el primer és la irregularitat en altures), és la coberta. Primerament destaca per la seva ondulació, que ve derivada del canvi continu de seccions, i en segon lloc, per la capa vegetal, que dóna un caràcter propi a l’edifici. Amb aquest gest sembla que els arquitectes intentin traslladar el parc que es troba a nivell de carrer a la coberta del seu edifici per proporcionar als seus habitants la sensació d’estar en un ambient totalment verd i natural.

Aquesta entrada ha esta publicada en accessos, arquitectura, Azotea, façanes, habitatge. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s